By Andreea Pasere

10 martie 2017 - 12:11

Child learning English

Plănuiți să vă înscrieți copilul la un curs de limba engleză? Sau poate că acesta a început deja, însă aveți senzația că nu primiți suficiente informații atunci când vă întrebați copilul despre orele de engleză? Bazându-se pe propria experiență în sala de clasă, precum și pe conversațiile avute cu studenții săi și cu părinții acestora, Andreea Pasere, profesoară la British Council, vorbește despre lucrurile la care vă puteți aștepta atunci când copilul dumneavoastră începe să învețe engleză.

Dacă tocmai ați decis că e un moment bun pentru copilul dumneavoastră să înceapă să învețe engleză, este important să țineți minte că procesul de învățare nu e unul magic. Încerc întotdeauna ca după prima oră să le menționez acest lucru părinților. Nimeni nu poate învăța nimic peste noapte, iar o limbă străină se învaţă în ani buni. Răbdarea este unul dintre cele mai importante atribute și este unul din lucrurile pe care trebuie să le transmiteți mai departe copiilor dumneavoastră.

Este normal să fie oarecum confuzi sau să încurce limbile între ele

Din moment ce copilul dumneavoastră va învăța engleză în același mod în care a învățat și limba maternă, este perfect normal ca el sau ea să încurce uneori cele două limbi sau să le folosească pe amândouă atunci când își exprimă gândurile. Un părinte mi-a spus recent că fiica sa a început să amestece limbile acasă, spunând câteva cuvinte în engleză și pe celelalte în română. Acest lucru o făcea pe fetiță să vorbească un fel de engleză amestecată, care nu era în totalitate corectă. Acest gen de experiențe timpurii sunt în regulă, făcând parte din procesul de cunoaștere a limbii și de identificare a paralelelor dintre noua limbă și limba nativă.

Așteptați-vă la experimente lingvistice

Copiii iubesc să încerce lucruri noi, să le testeze și să experimenteze, așa că vor aplica acest lucru și în cazul structurilor gramaticale și al pronunției. E posibil să vă auziți copilul imitând voci ale personajelor din desene animate sau pronunțând un cuvânt în diferite feluri. Acest lucru este valabil și în cazul gramaticii: unul dintre elevii mei căruia îi plăcea să stea de vorbă încerca întotdeauna să aplice singura regulă învățată pentru a exprima mai multe timpuri verbale: „Teacher, do you heard me? Teacher do I am good?” etc. Din nou, acest gen de greșeli comise la început fac toate parte din procesul de învățare și sunt perfect normale.

O perioadă de tăcere este ceva comun în perioada învățării unei limbi

Așa cum se întâmplă de multe ori, chiar și atunci când un copil își învață limba nativă, acesta ar putea să nu își dorească să vorbească engleză pentru o perioadă de timp - aceasta se numește perioada de tăcere. Unii copii (deși nu toți) trec printr-o perioadă de tăcere. Una dintre elevele  mele mai mici, care învățase înainte chineză și română, a refuzat pentru multă vreme să spună ceva în engleză. Părinții erau ușor îngrijorați, căci fiica lor era o fată foarte vorbăreață în general și putea vorbi deja alte limbi străine. Deși i-a luat o vreme, treptat fata a început să vorbească cu mine și cu asistentul de profesor, apoi în pereche cu colegii de clasă și în scurt timp și-a găsit încrederea de sine necesară pentru a vorbi fără reținere în fața întregii clase. E nevoie de timp pentru a dezvolta încrederea în sine atunci când înveți engleză, însă copilul dumneavoastră va reuși în cele din urmă!

O gamă diversă de activități contribuie la învățarea limbi engleze

Învățarea unei limbi ar trebui văzută în contextul mai larg al proceselor de dezvoltare și învățare generală prin care trec copiii. Potrivit lui Catherine Stewart, expertă în educația din primii ani, pentru a învăța într-un mod care are însemnătate și este adecvat vârstei, copilul dumneavoastră ar trebui să își dezvolte mai mult decât vocabularul în sala de clasă. „Din experiența noastră, lucrând cu copii foarte mici, este aproape imposibil să separi învățarea în domenii diferite. Copiii învață în fiecare zi prin tot ceea ce fac. Cea mai bună metodă ar fi așadar să ai un program sau o curiculă prin care dezvoltarea copiilor ar veni din joacă, copiii fiind priviți în întregime, luându-li-se în calcul interesele în timp ce este integrată și limba străină. De exemplu, în timp ce pun animalele în ordine, numără  și în engleză. Învață numele animalelor. Și se simt bine în același timp (English in Early Childhood British Council- Step 4.6)

Acesta este motivul pentru care, la British Council, nu îi învățăm pe copii doar limba străină, ci îi încurajăm mai degrabă pe elevii noștri să își atingă potențialul, ajutându-i să își dezvolte aptitudini de bază. Jocurile, cântecele, poveștile  sau activitățile practice și cele care implică mișcare contribuie la dezvoltarea altor aptitudini precum cele sociale, motorii, creative și, desigur, încrederea în sine. Acest lucru face ca procesul de învățare să fie unul plăcut pentru copilul dumneavoastră, ceea ce înseamnă că el sau ea își va aminti cu mai mare ușurință orice a învățat. Un mediu pozitiv în sala de clasă ne ajută să ne relaxăm și să ne concentrăm pe limbă. Dacă fiul sau fiica adumneavoastră iese din sala de clasă și vă spune că s-au jucat și au făcut tot felul de activități interesante, înseamnă că a învățat ceva fără ca măcar să-și fi dat seama. Toate aceste activități și plăcerea pe care o oferă fac parte din magia învățării limbii engleze!