Date
De joi, 07 noiembrie 2019 - 18:00 până duminică, 02 februarie 2020 - 18:00

24 de argumente | Conexiuni timpurii în neo-avangarda românească 1969–1971

7 noiembrie 2019 - 2 februarie 2020
Muzeul Național de Artă al României, Galeria Națională (parter), Calea Victoriei 49–53, București
Program de vizitare: miercuri–duminică, 10.00–18.00 (ultima intrare: 17.00)

Horia Bernea, Ion Bitzan, Liviu Ciulei, Radu Dragomirescu, Șerban Epure, Pavel Ilie, Ritzi Jacobi, Peter Jacobi, Ovidiu Maitec, Paul Neagu, Miriam Răducanu, Diet Sayler, Radu Stoica, Vladimir Șetran, Grupul Sigma

Institutul Prezentului și Muzeul Național de Artă al României, în parteneriat cu British Council, vă invită la expoziția „24 de argumente. Conexiuni timpurii în neo-avangarda românească 1969–1971”.

Propunând un nou format de lucru, cel al expoziției-dosar, „24 de argumente” pornește de la o cercetare realizată în arhivele Demarco de la Edinburgh ce revelează, retrospectiv, prezența în câmpul local al artei a unor narațiuni uitate, a altora incomplete sau imposibil de reconfigurat în desfășurarea lor temporală. Aceste narațiuni au totuși capacitatea de a evoca existența unor discontinuități în structura aparent omogenă a peisajului cultural al vremii, a unor zone de contact transnațional și de transfer nu doar cu spațiul occidental, ci și cu cel al altor lumi socialiste. 

Pornind de la interesul manifestat de promotorul scoțian Richard Demarco pentru stabilirea unui dialog cu scenele artistice din Europa de Est, început prin deschiderea în octombrie 1967, la Galeria Demarco, a primei expoziții dedicate artei din regiune, „16 pictori polonezi”, și, în mod particular, cu România, odată cu prima sa vizită în septembrie 1968, expoziția se oprește asupra unui moment la care istoria părea să-și schimbe cursul și care, în mod neașteptat, localizează, în plan regional și internațional, experiențele neo-avangardei artistice din România la sfârșitul anilor 1960 și începutul anilor 1970.

Reperele sunt date de itinerarea expoziției „4 artiști români” (Ion Bitzan, Ritzi Jacobi, Peter Jacobi, Paul Neagu) în 1969 de la Bauzentrum Hamburg la Galeria Demarco și de organizarea, în cadrul Festivalului de la Edinburgh din 1971, a expoziției „Romanian Art Today”, concepută în asociere cu evenimente dedicate celor mai noi explorări în teatrul, poezia și dansul contemporan românesc. 

Klara Kemp-Welch - „Recompunând socialul. Rețele în arta experimentală est-europeană”

11 noiembrie, ora 19:00
British Council România - Sediul Principal, Calea Dorobanți nr. 14, București
Intrare liberă

Institutul Prezentului prezintă o nouă ediție a seriei de conferințe "Privind spre viitor, privind în trecut", prima din seria evenimentelor conexe asociate expoziției "24 de argumente". Luni, pe 11 noiembrie, invitata Klara Kemp-Welch va susține o prezentare pe tema "Recompunând socialul. Rețele în arta experimentală est-europeană". 

Țesînd împreună o serie de narațiuni minore interconectate cu privire la schimburile existente în Europa de Est, cartea semnată de Klara Kemp-Welch, "Networking the Bloc: Experimental Art in Eastern Europe 1965-1981" (MIT Press, 2019), pune în discuție ideea că artiștii experimentali din țările-satelit zonei sovietice ar fi acționat într-o izolare totală, identificînd cu precizie dimensiunea de conectivitate care a alimentat practicile artistice respective.

Prezentarea explorează modul în care emergența unei zonei internaționale de artă experimentală în anii 1960 și 1970 nu a reprezentat doar o chestiune legată de spiritul vremii, ci și o dezvoltare determinată de artiști, critici, galeriști, editori și chiar de propunerile artistice în sine. Cartografiind o topografie de dialoguri între artiști alternativi din diverse părți ale blocului sovietic, conferința caută să „recompună dimensiunea socială” a relațiilor artistice internaționale în timpul socialismului tîrziu.