Despre proiect
Primary in Progress este o inițiativă de dezvoltare educațională axată pe îmbunătățirea predării matematicii în școlile primare din România. Proiectul abordează o provocare majoră în domeniul educației: calitatea predării timpurii a matematicii, un factor strâns legat de succesul academic ulterior și de dezvoltarea abilităților de rezolvare a problemelor în viața de zi cu zi.
Inițiativa este implementată de British Council, în parteneriat cu Romanian-American Foundation (RAF) și Asociația InfinitEdu, sub coordonarea academică a Profesorului Alf Coles și a Dr Michael Rumbelow de la Universitatea din Bristol. Aceasta reprezintă o continuare a eforturilor anterioare de înțelegere și îmbunătățire a predării matematicii în sistemul de învățământ primar din România.
Inițiative anterioare
Primary in Progress se bazează pe o colaborare de succes dintre British Council și Romanian-American Foundation (RAF), realizată prin două inițiative anterioare: English for the Community și Studiul privind Matematica în Învățământul Primar din România (RPMS).
English for the Community: Derulat pe parcursul a șapte ani, programul s-a concentrat pe crearea unor rețele durabile de învățare profesională. Au fost înființate nouă comunități de practică pentru profesori în diferite regiuni ale României, bazate pe modelul Teacher Activity Groups (TAGs) din cadrul programului global al British Council – Teaching for Success. Aceste comunități au promovat sprijinul reciproc, colaborarea și dezvoltarea profesională în rândul cadrelor didactice.
Studiul privind Matematica în Învățământul Primar din România (RPMS): Inițiat de British Council și RAF, și coordonat academic de Universitatea din Bristol, acest proiect de cercetare a oferit o analiză detaliată a predării și învățării matematicii în școlile primare din România.
Obiectivele studiului:
- să ofere o perspectivă asupra nevoilor profesorilor de matematică și elevilor din școlile primare din România
- să evalueze nivelurile actuale, practicile de predare și nevoile profesorilor și elevilor din clasele 0–4
- să exploreze principalele domenii de dezvoltare a predării matematicii
- să formuleze recomandări pentru proiectarea inițiativelor viitoare.
Prin combinarea abordării colaborative, de tip peer-led, din English for the Community, cu perspectivele de cercetare din RPMS, Primary in Progress își propune să dezvolte un model complet pentru îmbunătățirea predării matematicii și susținerea dezvoltării profesionale continue în învățământul primar.
Calendarul și rezultatele proiectului
Primary in Progress este un program educațional care se desfășoară în perioada decembrie 2024 – septembrie 2027. Obiectivul său general este de a îmbunătăți predarea matematicii în școlile primare din România printr-o combinație de leadership academic, dezvoltare profesională și colaborare între profesori.
Rezultatele proiectului
- Îmbunătățirea competențelor de predare a matematicii în rândul profesorilor de școală primară participanți.
- Un model de dezvoltare profesională testat în practică, conceput pentru a dezvolta competențe didactice esențiale.
- Un cadru testat pentru revitalizarea colaborării profesorilor la nivel școlar și local.
Rezultate preconizate
- Elaborarea unui cadru conceptual complet care să detalieze conceptele matematice cheie, punctele esențiale de predare și îndrumările metodologice.
- Crearea unui set de activități pentru clasă, completate cu explicații detaliate ale conținutului matematic și îndrumări didactice.
- Dezvoltarea unui curs de formare pentru profesori, împreună cu adaptarea și crearea de materiale noi pentru grupurile de lucru după modelul Teacher Activity Groups (TAGs).
- Dezvoltarea și susținerea unui curs pentru formatorii de profesori, cu scopul de a îmbunătăți competențele acestora în formarea și sprijinirea colegilor lor.
- Dezvoltarea și susținerea unui curs pentru Facilitatorii Locali (LFs) ai Teacher Activity Groups (TAGs).
- Facilitarea a 90 de întâlniri TAG în 10 școli, implicând între 50 și 100 de profesori.
- Realizarea a 30 de sesiuni de observare TAG în 10 școli participante.
- Formarea directorilor școlilor participante pentru îmbunătățirea abilităților de leadership și sprijinirea colaborării între profesori la nivelul școlii.
- Testarea academică pe teren, condusă de profesorul Alf Coles și Dr Michael Rumbelow, incluzând observații la clasă, furnizarea de resurse și realizarea unui raport final de evaluare de către Universitatea din Bristol.
Evenimente
Principalele evenimente, derulate până în prezent, care au marcat repere semnificative în progresul proiectului: