Finaliștii concursului Games of Science, ediția 2022
©

Universitatea Politehnica din București

Games of Science – un nou program care încurajează cercetătorii să aducă știința mai aproape de public

British Council România și Asociația BioMentorHub au lansat în 2022 „Games of Science”, un proiect de promovare a comunicării științei pe înțelesul publicului larg care duce mai departe tradiția de comunicare a științei lansată de competiția FameLab România

În cadrul proiectului, în perioada martie - mai 2022, au fost organizate sesiuni gratuite de training cu peste 150 de studenți, masteranzi, doctoranzi și tineri cercetători din România, la capătul cărora participanții s-au întrecut într-un concurs inedit de prezentări științifice.

Formatul Games of Science 

În cadrul trainingului, participanții au învățat să vorbească în public, în format digital sau față în față, au aflat cum să-și folosească emoțiile pentru a fi mai convingători și au exersat prezentarea subiectelor complicate în limbaj simplu. Turnirul „Games of Science”, organizat online la finalul trainingului, reprezintă un format original de concurs dezvoltat de specialista în comunicarea științei Ada Roseti, în care tinerii cercetători au participat la runde eliminatorii de prezentări ale unui subiect științific, pe durate de la 15 secunde la 3 minute. 

Obiectivul trainingurilor și al concursului a fost de a-i încuraja pe tinerii care au sau își doresc o carieră în cercetare să explice idei și procese complexe pe înțelesul publicului, într-un timp cât mai scurt.

La prima sa editiție din 2022, programul Games of Science a fost derulat de British Council România în colaborare cu Asociația BioMentorHub sub proiectul “Știința pentru toți”, finanțat în cadrul CIVIS OPEN LAB-UB al Universității din București.

Parteneri: Asociația Ad Astra a cercetătorilor români, Romanian Science Festival (RSF), Scientific Organization of Medical Students (SOMS), Universitatea din București, Universitatea Politehnică București, Universitatea Babeș-Bolyai, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza" din Iași, Universitatea „Lucian Blaga" din Sibiu, Universitatea Politehnica Timișoara.

FAQs

Află mai multe despre participarea în program în secțiunile de mai jos. 

Care este scopul Games of Science?

Abilitățile de prezentare sunt esențiale în cariera unui cercetător. Tocmai de aceea, dacă studiezi sau lucrezi în cercetare și folosești metode științifice, Games of Science urmărește să te încurajeze să explici concepte, procese, teorii și cercetări complexe pe înțelesul publicului, într-un timp scurt. 

Formatul original de training și concurs Games of Science vine în sprijinul tinerilor cercetători care-și doresc să își depășească  propriile limite în comunicarea științifică și vor ca discursul lor să fie unul convingător, concis, spus pe o tonalitate ce nu permite emoțiilor să iasă la iveală, dar și  adaptabil oricărui public țintă este adresat.

Ce învăț la trainingul Games of Science?

Temele abordate în cursul sesiunilor de training vizează dezvoltarea abilităților de comunicator în știință, incluzând: 

  • gestionarea emoțiilor; 
  • adaptabilitate și versatilitate în livrarea unui discurs public; 
  • alegerea unor mesaje-cheie pentru publicul țintă; 
  • structurarea unei comunicări publice; 
  • exersarea în condiții realiste a competențelor de pregătire și livrare a unei comunicări publice scurte si foarte scurte.

Cum se desfășoară concursul Games of Science?

Turnirul “Games of Science” are loc online, în duminica de după training. Este un format original de concurs dezvoltat de trainerul Ada Roseti, în care vei participa la runde eliminatorii de prezentări ale unui subiect științific, fără suport PowerPoint, pe durate de la 15 secunde la 3 minute.

Formatul este menit să te antreneze să poți vorbi clar și simplu despre un subiect complicat, în orice context – fie că este vorba de un elevator pitch sau o intervenție mai amplă. 

După fiecare rundă, juriul va desemna persoana care intră în runda următoare. 

În prima rundă de concurs, vei avea doar 15 secunde pentru prezentarea ta. În fiecare rundă în care te califici mai departe, vei prezenta același subiect, dar pe durată mai lungă:

  • Runda 1 – 15 secunde
  • Runda 2 – 30 de secunde
  • Runda 3 – 1 minut
  • Runda 4 – 2 minute
  • Runda 5 (finală) – 3 minute

În ultima rundă se vor întrece cei mai buni doi concurenți pentru desemnarea campionului din Turnirul respectiv. 

Ocupanții locurilor unu și doi din concursuri vor fi invitați să participe la finala națională - Turneul Campionilor „Game of Science”, care va avea loc în luna iunie la București. 

Sunt eligibil pentru participarea la Games of Science?

Competiția „Game of Science” este deschisă tinerilor cu vârste între 20 și 34 de ani împliniți, ce se încadrează în următoarele categorii:

  • studenți care urmează programe de studiu la nivel de licență, masterat sau doctorat la universități din România și străinătate
  • tineri cercetători
  • cadre didactice universitare
  • personal didactic din învățământul preuniversitar
  • alte categorii de specialiști care lucrează în instituții de învățământ și cercetare sau organizații cu profil științific și tehnologic din România. 

Cum mă pot înscrie?

Te poți înscrie aici la una dintre sesiunile Games of Science din perioada 19 martie - 8 mai. Sesiunile se desfășoară online în weekend - trainingul are loc sâmbătă, iar concursul, duminică. Înscrierea pentru o sesiune înseamnă că vei participa atât la trainingul de sâmbătă, cât și la concursul din ziua următoare. 

Poți alege orice sesiune preferi, chiar dacă nu ești afiliat universității partenere. Participarea este gratuită, însă locurile sunt limitate!

La înscriere, va fi necesar să ne dai și câteva detalii despre tema pe care vrei să o prezinți în concurs. După completarea formularului online, vom verifica eligibilitatea ta și a temei alese, iar apoi te vom contacta pentru confirmarea înscrierii tale - sau pentru detalii suplimentare, dacă va fi cazul. 

Cum îmi aleg tema?

Tema discursului tău în cadrul competiției Games of Science trebuie să abordeze, pe înțelesul tuturor, un subiect științific la alegere - atâta timp cât prezinți o temă bazată pe o cercetare reală, demonstrată cu dovezi științifice, poți vorbi despre orice.

Tema/cercetarea științifică pe care o vei prezenta nu este obligatoriu să fie originală (ex. lucrarea ta de cercetare), ci poate fi orice subiect eligibil și bine documentat care te interesează.

Ce trebuie să pregătesc pentru concurs?

Pentru concursul Games of Science va trebui să pregătești o prezentare pe tema aleasă, pe care să o poți livra liber, fără suport PowerPoint și fără a citi, pe durată variabilă. 

Cea mai scurtă prezentare pe care va trebui să o livrezi va avea 15 secunde, iar cea mai lungă – 3 minute. Detalii despre format găsești mai sus, la întrebarea “Cum se desfășoară concursul Games of Science?”

Fii fără grijă, vei primi îndrumare și te vei antrena pentru acest format liber de prezentare în trainingul de dinaintea competiției. 

Premii

Vor fi premiați atât câștigătorii competițiilor regionale „Games of Science”, precum și câștigătorii Turneului Campionilor „Games of Science”, care va avea loc la nivel național în luna iunie. Premiile vor fi oferite de gazdele evenimentelor respective și de alți sponsori ai proiectului. 

La finalul programului, toți participanții la training și concurs vor primi certificate emise de British Council și BioMentorHub. 

Turneul Campionilor Games of Science

Finala națională a competiței - Turneul Campionilor Games of Science - a adus în fața publicului 10 tineri cercetători, finaliști ai sesiunilor din proiect, care au acceptat provocarea de a vorbi despre cercetări științifice complexe pe înțelesul publicului larg, în mod cât mai simplu și atractiv, pe durate de la 15 secunde la 3 minute.

Evenimentul s-a desfășurat sâmbătă, 18 iunie 2022, la Universitatea Politehnica din București. Înaintea concursului, pe 17 iunie, tinerii cercetători au participat și la un masterclass de o zi de comunicare a științei, condus de specialista în comunicare Ada Roseti. 

În cadrul finalei, concurenții au fost evaluați pentru atractivitatea, claritatea și impactul prezentărilor lor de un juriu format din Dr. Sorin Cebotari, Mădălina Cocea, Vasile Decu, Andrada Fiscutean, Dani Petrache (Danivers), Oana Racheleanu și Anda Vișan.

Câștigătorii și finaliștii din Turneul Campionilor

Locul I - Andrada Balmez

Tema: Cum ne putem asigura că medicina personalizată e răspunsul corect

Andrada este absolventă a studiilor de biologie la Imperial College London și masterandă în biologie la Universitatea din Koln, iar în paralel studiază literatura, limbile străine și educația la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. Prezentarea despre medicina personalizată i-a adus locul I în competiție, alături de un premiu de 400 de euro oferit de Asociația pentru Educație și Știință Hermann Oberth. 

Locul II - Isabela Dragomir

Tema: Antibioticele viitorului bazate pe molecule peptidice antimicrobiene, soluția eficientă dată de natură pentru a combate rezistența bacteriilor la antibiotice

Isabela este doctorandă în biofizică moleculară și cercetător științific în cadrul Institutului de Cercetări Interdisciplinare ICI al Universității Al. I. Cuza din Iași. Prezentarea despre soluțiile oferite de natură împotriva rezistenței la anitbiotice i-a adus locul II în competiție, alături de un premiu de 300 de euro oferit de Asociația Ad Astra. 

Finaliști

  • Andrei-Robert Alexandrescu - Detecție de macazuri folosind metode de inteligență artificială și procesare de imagini (Premiul Special al Universității Politehnica din București)
  • Victor Baerle - Algele unicelulare: un aliment nutritiv și ieftin
  • Mihaela Borota - Modelarea matematică și poluarea râurilor
  • Corina-Ioana Cobzac - Natura și mecatronica (Premiul Special al Comisiei Naționale a României pentru UNESCO)
  • Claudiu Roman - Chimia atmosferei și tehnologii de distrugere a poluanților gazoși (Premiul Publicului)
  • Ionela-Cristina Petcu - Optimizarea actuatorului magnetic al unui sistem de detecție bacteriană 
  • Gabriela Prundaru - Comportamentul uman din perspectiva plasticității neuronale (Premiul Special al Juriului - Vasile Decu) 
  • Lavinia-Ioana Verdeș - Barierele în învățarea elevilor și cum îi pot ajuta profesorii să le depășească

Concurenții clasați pe locurile I și II în competiție, precum și câștigătorul premiului publicului, au primit și examene de limba engleză Cambridge English Assessment sau Aptis din partea British Council România, precum și pachete de cărți din colecțiile de știință și beletristică de la Editura Humanitas.

Prima ediție a Turneului Campionilor Games of Science a fost organizată de British Council România, Asociația Biomentorhub și Universitatea Politehnica din București, sub coordonarea specialistei în comunicarea științei Ada Roseti, și s-a desfășurat cu sprijinul partenerilor Asociația pentru Educație și Știință Hermann Oberth, Asociația Ad Astra, Editura Humanitas, Comisia Națională a României pentru UNESCO, Lexonn.

 

Vezi și

Link-uri externe